2018.12.10. hétfő, Judit

Szoptatós életmód – “Kettőért enni”


Táplálkozás, fogyás, mozgás a szoptatás alatt: „Kettő helyet enni.” Vajon ez a mondás csak egy üres kijelentés? Vagy falánkságra való felhatalmazás? Vagy valóban egy jó tanács?

étrend2Az ember régóta azt gyanítja, hogy a terhesség és a szoptatás az az időszak, amikor különleges figyelmet kell fordítani a táplálkozásra. Figyeljük meg, hány tapasztalt asszony elbeszélése szól arról, hogy mit egyen és mit ne az anya a terhesség, illetve a szoptatás alatt. Bár ezeket az “öregasszony-mondásokat” nem tekintjük tudományos megállapításoknak, az orvosi kutatás megerősítette azt, hogy a magzat növekedése és fejlődése szempontjából a terhes nő diétájának jelentősége van: a “kettő helyett enni” kifejezés átalakult inkább „kettőért enni” és komoly felelősséggé vált.

Ez a felelősség pedig folytatódik a szoptatás alatt. Megfelelő étkezéssel az anya képes a csecsemő összes tápanyagszükségletét kielégíteni. A kutatások bebizonyították, hogy a jól táplált anyák (Fontos: jól táplált – mint megfelelő, egészséges tápanyagok bevitele a szervezetbe, és nem jóltáplált – mint túlsúlyos) teje folyamatosan jó minőségű, és hogy a gyakori szoptatás garantálja a bőséges tejelválasztást.

A tejképződés energiát igényel, más szóval kalóriafelhasználással jár. A szervezet a termeléshez szükséges kalória kilencven százalékát arra fordítja, hogy a tej a csecsemőhöz áramoljon, míg a fennmaradó 10%-ot az anyai test a tejképzés folyamatához használja fel. (A tejképzés nagyon jó hatásfokkal hasznosítja az energiát.)

Ez azt jelenti, hogy a szoptató anyák naponta több kalóriát égetnek el, mint azok az asszonyok, akik nem szoptatnak. Ők más tápanyagokból is többet használnak fel. A legtöbb táplálkozástudományi szakember a szoptató nőknek napi ötszáz többletkalória fogyasztását javasolja, és ezen belül 20 gramm legyen a fehérjetartalom. A többletkalória fedezi a tejtermeléshez szükséges energiának a kétharmadát, míg a többi, a terhesség során felhalmozódott zsírraktárakból származik. Ez a tejelválasztásra való felkészülés természetes módja.

szoptatás4Az anyák gyakran érdeklődnek aziránt, hogy vajon lehetséges-e fogyni a szoptatás alatt. Valójában a szoptatással egyszerűbb megszabadulni a terhesség alatt felhalmozódott súlytöbblettől. Ez a súlyfelesleg mindenekelőtt azért keletkezett, hogy legyen energiatartalék a tejtermeléshez. Azoknak az anyáknak, akik nem szoptatnak fogyókúrázniuk kell ahhoz, hogy fogyjanak. A szoptató nő előnyben van, mert a tejelválasztás kalóriát igényel, amit ezekből az energiaraktárakból fedez.

Dr. Judith Roepke, Ball State Egyetem (India) táplálkozási szakember szerint a szoptatás ideális időszak lehet a fogyásra. Úgy tűnik, hogy a tejelválasztás még a terhesség előtt lerakódott zsírszövetet is mobilizálja. Azonban fontos, hogy ez lassan menjen végbe. Dr. Roepke javaslata az, hogy a szoptató anyák a szülés utáni első két hónapban semmit ne tegyenek tudatosan a fogyás érdekében. A szervezetnek ennyi időre van szüksége ahhoz, hogy a gyermekszülésből felépüljön, és a tejelválasztás beálljon. A szoptató anyák többsége akkor is fogy néhány kilót, ha az átlagos étrendet követi. Ha két hónapon belül nem következik be a testsúlycsökkenés, valószínűleg mozgásra és kevesebb kaióriabevitelre van szükség. A tornagyakorlatoknak (mozgásnak) a fogyáson kívül sok más előnye is van.

Viszont a rendszertelen étkezés, divatos fogyókúrák és a gyors testsúlycsökkenés gondot okozhat a szoptató anyáknak. A környezetszennyező anyagok, vegyszerek, gyomirtók a zsírszövetben halmozódnak fel. A testsúlycsökkenés során ezek az anyagok felszabadulnak, a vérbe jutnak és mennyiségük emelkedhet az anyatejben. Sajnos ezek a szennyező anyagok a modern élet velejárói, de ha csak lehet, ne tegyük ki csecsemőnket ilyen veszélyeknek. A rendkívül magas fehérje-alacsony szénhidrát-étrend ártalmas lehet, mert azok az anyagok, amelyek az anya megváltozott anyagcseréjéből származnak, bejutnak az anyatejbe. Bármilyen erőteljes testsúlycsökkenés a tejelválasztás csökkenését vonhatja maga után.